Vad motiverar dig till att lära dig?

Att lära sig nya saker är en grundläggande del av livet. Det är en kontinuerlig process som vi aldrig bör sluta upp med. Det hjälper oss att växa, utveckla nya färdigheter och utvidga vår förståelse för vår omvärld. Anledningarna till varför vi människor bestämmer oss för att lära oss skiljer sig från person till person. Vi bestämde oss för att intervjua några av våra kollegor på Eduhouse för att höra deras tankar om vad som motiverar dem till lärande.

Det här motiverar Eduhouse-teamet

blog-infographic (4)

1. Behov och intresse

Iiris och Eveliina från den finska marknaden nämnde att det måste finnas ett behov av att ha informationen för att de ska bli motiverade till att lära sig. Anna från Sverige fortsätter på samma spår och förklarar att förutom behovet, så måste det också finnas ett grundintresse för ämnet. Om varken behovet eller intresset finns blir det genast mycket svårare att finna motivation till lärandet. En annan faktor är att tid inte avsätts för kompetensutveckling. Anna anser att intresset är lättare att väcka, medan engagemanget är förmodligen svårare att ta itu med.

 

2. Personlig utveckling

En av de vanligaste anledningarna till att vi människor lär oss nya saker är för att vi har en önskan om att utvecklas som person och i vårt arbete. Att lära oss nya saker kan hjälpa oss att förbättra våra förmågor och bli bättre versioner av oss själva. Något som både Thomas från Norge och Jon från Sverige gav uttryck för. De försöker båda att avsätta tid för kompetensutveckling i sitt eget schema.

 

3. Karriärutveckling och problemlösning

En annan vanlig motivationsfaktor är karriärutveckling. Med de snabba förändringarna som sker inom olika branscher finns det ett växande behov av att ständigt lära sig nya kunskaper och hålla sig uppdaterad med de senaste teknologierna och trenderna. Timo från vårt norska studioteam säger att det hela tiden sker nya förändringar inom hans bransch. På grund av detta behöver han ständigt utveckla sina färdigheter och söka efter nya sätt att utföra en uppgift. Vidare förklarar han att om han får en idé så vill han lätt kunna förverkliga idén.

 

Hur föredrar de att lära sig?

learning by doing

5 av 6 svarade att de lär sig bäst genom "learning-by-doing". Det kan till exempel vara genom att bli instruerad av en handledare och sedan själv få kunna praktisera det.

Jon nämnde att föreläsaren också har stor inverkan när det kommer till hans intresse för en kurs eller ämne och att det kan vara till det bättre eller sämre. Vi har nog alla lyssnat på en föreläsare med bristande presentationsförmåga, vilket också har påverkat vårt engagemang och intresse för ämnet.

 

💡 Tips på vad som kan bidra till ökad motivation

1. Sätt upp delmål: Lättare att se slutmålet om det är uppdelat i flera delmål. Det gör att du känner dig mer motiverad till att fortsätta lära dig.

2. Gamification: Både Thomas och Anna nämnde att genom att göra lärandet till ett spel kan det bidra till ökad motivation. Ett exempel kan vara att man tilldelas olika "priser" för att ha klarat en viss nivå osv.

3. Arbetskultur som uppmuntrar kompetensutveckling: Först och främst måste ledningen uppmuntra sina anställda att ta tid för kompetensutveckling. Du som chef kan uppmärksamma dina medarbetares prestationer genom att lyfta fram dem för att de har gått flest kurser osv.

 

Learn or expire!

Oavsett om det är för personlig tillväxt, karriärutveckling, personliga intressen eller problemlösning, kan lärande hjälpa oss att bli bättre versioner av oss själva och nå vår fulla potential.

Varje individ har sina egna behov, färdigheter och prestationer som bör uppmärksammas och inte förbises. Vi hjälper dig på den resan till ständigt lärande så att dina medarbetare håller sig motiverade och glada på arbetsplatsen.

Ta reda på hur vi kan stötta dig, så du kan stötta dina anställda!

Stöd medarbetarnas utveckling

 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad: Få de senaste nyheterna, uppdateringarna och tipsen direkt till din inkorg.

Nyfiken på vårt utbud? Starta en gratis provperiod.