4 frågor att ställa före du investerar i en utbildningstjänst

En utbildningstjänst uppfyller flera funktioner. Du använder tjänsten eller programmet för att utvecklas men det används också i den administrativa rollen inom din organisation. Du kan använda en utbildningstjänst för att följa upp utveckling av medarbetare, onboarding av nya medarbetare och mycket mer. Men, om du väljer ett program som är fel för ditt behov kan det bli en dyr utgift. Här kommer fyra frågor du kan ställa före du investerar i ett nytt utbildningstjänst för din organisation.

1. Varför behöver du investera i ett utbildningstjänst?

Denna fråga verkar kanske väldigt grundläggande men, det är en viktig fråga att kunna besvara. Har din organisation budget över att använda innan året tar slut? Vill du inkorporera utbildning i det vardagliga arbetet för dina medarbetare? Vill du använda ett utbildningsverktyg som en del av onboarding process av nya medarbetare?

Det finns hundratals anledningar till varför man vill eller behöver införskaffa ett utbildningsverktyg. Att kunna besvara frågan ”varför?” är bra start! Börja med att analysera varför du ska investera i ett utbildningsprogram. Behöver organisationen utvecklas? inom vilka områden?

 

2. Vad behöver den nya utbildningstjänsten uppfylla?

Du har bestämt dig för att införskaffa en utbildningstjänst, kul! Men vad vill du göra med tjänsten? Några exempel är nämnda under den förgående punkten, här är några till: Gemensamma utbildningar för hela ditt team/organisation? Uppdatering av senaste nyheter inom branschen? Ska programmet vara tillgängligt på distans? Ge certifikat och intyg? Aktualitetstimmar? Ska det gå att följa upp teamet/organisationens utbildningsmål och resultat? Tänka på vad ditt teams/organisationens mål är och vad ni vill uppnå genom målen.

 

3. Hur mycket tid och pengar är ni redo att spendera för att upprätthålla en utbildningstjänst?

Vill du ha ett program som är integrerat i din organisations system måste du vara redo att lägga både tid och pengar på att upprätthålla det. Det måste uppdateras regelbundet, ska cache tömmas manuellt eller automatiskt? Finns det manualer eller genomgångar för att lära sig att använda programmet? Det behövs resurser och personal som kan hantera detta. Att använda en extern tjänst kan underlätta användningen avsevärt. På så sätt slipper ni spendera tid och pengar på att utveckla programmet och ni kan istället fokusera på att vara aktiva och utbilda er. Om det är möjligt, prova en gratis provperiod innan du genomför ett köp så du vet vad du får och kan förvänta dig av tjänsten.

4. Backar utbildningstjänsten dig och är tjänsten pålitlig?

Det är inte bara tjänsten i sig du behöver tänka på innan du gör ett köp. Du måste också tänka på tjänsten utgivare. Backar utgivaren av tjänsten dig och din organisation för att ni ska få ut så mycket som möjligt för de pengar ni investerar? Kommer dem säkerställa att ni som användare kan använda tjänsten till era fördelar och hjälpa er att uppnå era mål och behov? Har företaget genomgångar för att lära ut funktionerna och komma i gång enkelt med tjänsten? Boka ett möte med utgivaren av tjänsten och fråga vad som kan erbjudas och hur  tjänsten kan hjälpa er att utvecklas på bästa sätt. Igen, fråga om en gratis provperiod för att prova på tjänsten innan det slutgiltiga beslutet.

 

Sammanfattning

Att investera i ett utbildningsprogram är stort, både när det gäller investering av pengar, tid  och moral. Besvara frågorna för att guida ditt beslut och veta vad just ni behöver. Börja med att fråga er själva varför ni behöver ett utbildningsprogram, hur vill ni använda tjänsten och vilka funktioner är viktiga för er? Kan ni tänka er att hantera programmet själva inom organisationen eller köpa in en extern tjänst? Om ni bestämmer att hantera det själva är det extra viktigt att tänka på vilka resurser som finns inom er organisation, hur mycket tid och pengar ni har att spendera, kan ert IT-team hantera det? Det kan vara värt att boka in ett möte med ett externt utbildningsföretag för att ta reda på om utbildningarna och funktionerna passar din organisations behov.

 

Du är välkommen att boka in ett möte med oss på Eduhouse för att veta vad vi kan erbjuda dig och din organisation. Vi är glada av att arbeta tillsammans med er för att ni ska utvecklas på bästa sätt och vi är flexibla med hjälpmedel och att producera de utbildningar du och ditt team behöver. Boka in en tid för ett kort samtal med oss här, så berättar vi mer & besvarar dina frågor!

 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad: Få de senaste nyheterna, uppdateringarna och tipsen direkt till din inkorg.

Nyfiken på vårt utbud? Starta en gratis provperiod.